Пролетта идва и в Дуенде. Lento. Despacito.

Случайно или не съвсем, любимци на софийската публика и гости на Джаzz+ като Томатито и Юн Сун На издават предпролетно албуми със сходни теми. И ако при Юн вдъхновението за заглавието идва от Прелюд на Скрябин с указано темпо (Lento), Томатито, пределно ясен в своето Soy Flamenco също в началото на албума включва сходна композиция (Despacito). Разцъфването и на двата албума е подобно – без бързане и излишно надпрепускване с времето. Богати с досегашния си опит, уверени в същностите си, тези толкова различни по натюрел артисти следват една определена философия в творбите си – всеобхватността, жанрова при Юн, поджанрова при Томатито. Не че не им е била присъща и в предишните творби, но може би тогава тя е била по-настоятелна (до налагаща се), докато сега със сигурност е по-интимна. Нито реприза на Hurt на Найн Инч Найлз при Юн (Грами за най-добра рок-песен за 1996), нито двата вокала на Камарон „от отвъдното” при Томатито са център на тежестта – авторските идеи и на двамата изпълнители разчитат и на традиционни, но и на спорадични сайдмени. За Юн безспорно това е китарното и композиционно присъствие на Улф Вакениус (особено осезаемо в неравноделната Momento Magico), но и не по-малко запомнящия се акордеон на Венсан Пейрани (особено в съавторството му с Юн на Full Circle). За Томатито – китарата на Пако де Лусия в булерията с гласа на Камарон (Corre por mis venas с цитата на вечното Сomo el agua) и бек-вокала на Гуадиана. Другото свързващо звено и за двата албума са посвещенията. При Томатито те са в заглавията – директно: A Manuel, Moraíto Chico, Mister Benson (гост в La Vacilona от албума му Paseo de Castaños) и не само: Nuestra España е за Чарли Хейдън и е версия на парчето му, известно и от дуета с Пат Матини (Our Spanish Love Song). При Юн те са репертоарни: освен европейската класика и американския рок, за които вече стана дума, във втората част на албума има малко очакван реприз на каубойската легенда Ghost Riders In The Sky и познатата ни от концертните й изпълнения традиционна корейска приспивна Arirang.
Юн Сун На и Томатито представят последните си произведения в Дуенде в първата пролетна седмица. Подробно представяне и в Слънчев джаз+ на 23 март с подкаст в Радио Бинар от 25 март нататък. Оригиналите – в официалните им представители за България, Дюкян Меломан.

Advertisements
Публикувано на джаз, концерт, радио, фестивали, фламенко и тагнато, , , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s