Рай Куудър между Гуантанамо и Гуантанамера

Тъй като подкастите на Слънчев джаз+ вече се качват в архива на Бинар (интернет-програмата на БНР) , тук ще давам само прекия линк, а като го чуете и ако ви харесва, просто останете с 24-часовия ми стрийм „Дуенде“, където също можете да откриете подобни текстове.

Още малко за връзката музика и политика като част от продажбените стратегии

От миналата година тук има представяне с илюстрации на лекцията ми Джаз и политика, изнасяна по различни западни фестивали и затова сега маркирам само някои нови попълнения по темата. Разбира се, чуждестранни виждания по нея можете да откриете и в издадената от Джаzz+ „Кой изкриви тромпета на Дизи„. Още повече, че откъси от тях вече са програмирани както в Слънчев Джаз+ по радио София, чиито подкасти, както и включените в плейлиста на Дуенде парчета са в радио Бинар. А и последният пост за Рюичи Сакамото – „Малкият Буда” е като въведение в темата.
На 21 август е официалната премиера на последния опус на Рай Куудър Election Special. В него един от „откривателите” на Буена Виста Сосиал Клуб остава верен на блусарските си корени и в памет на Уди Гътри нанизва собствени текстове на дванайсеттактовите схеми и предпочита да ги поръси с едрата сол на хумора си спрямо претенденти-милиардери, уолстрийтската част от града и липсващите свободи в една малка част от Куба, известна както от фолклорната прослава на момичетата й (включително и от Буена Виста Сосиал Клуб), така и от едноименната американска база – вече като част от идеята на Куудър. Не че преди него на родната му земя било за или по-често против дадена кауза това не са правили Брус Спрингстийн, Министри, Грийн дей или Нийл Йънг. Да не говорим за антивоенните песни и мюзикъли от епохата на децата-цветя до 2003 с Дикси Чикс против инвазията в Ирак. Срамът им от Дабъл Ю е не по-малко експлицитен от този на руските пънкарки Pussy Riot спрямо Путин и путинщината, но за разлика от последните, поне не ги е грозял затвор за заявена гражданска позиция.
За съжаление крайният резултат в опита на Куудър да инкасира общественото внимание е доста размит като послание и съответстващо – еднообразен в музикално отношение. Да, в повечето случаи банкерите са от лошите, а ние, обикновените хорица – техни жертви сме от добрите, но мандолинни и китарни рифчета по темата от доказан гений като Куудър са на границата на обидното.
Нещо подобно усещам и от може би случайно преминалия покрай съзнанието ми без да остави особени следи в него албум на Никола Конте Love And Revolution с абсолютно безлично като програмация и вокални дадености заглавно парче и не-повече от 2-3 подобаващи за класата му парчета, включително кавър на класиката на Саймън и Гарфънкъл Scarborough fair. За съжаление всичко е на светлинни, а не само на десет-дванайсет години зад лаундж-превъплъщенията на босата, с които покори различния свят в границата между двете хилядолетия. Единствено спорадичните скандинавски появи на Тил Брьонер (Temple of Far East) и Магнус Линдгрен (Scarborough fair) правят поносими найт-клъб ембиънтите на заобикалящите ги парчета, както и още един, този път италиански тромпет – великолепният Флавио Болтро също вдига настроението със солата си в Ra In Egypt.
И за капак – „тематичните” корици на албумите, които със сигурност биха привлекли вниманието само на затормозено от съответните реклами подсъзнание. Така че, напълно разбирам колеги, които се учудват как досега съм програмирал повече от 1-2 парчета от даден диск. Със сигурност това е максимумът за горните проявления в политико-революционната ситуация на музикалните пазари.

Advertisements
Публикувано на Uncategorized. Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s