Дуендето на Авишай Коен и Летящият овчар на Шай Маестро

Въпреки, че и Авишай, и Шай вече са звучали по Слънчев джаз+, ето подкаст от последното му юнско издание j0630  със специално внимание върху Шай (част първа, още – в следващото издание на Слънчев джаз+, чийто подкаст е тук).

Доскоро те бяха неразделни. Така ги открих преди доста години в Кутанс на фестивала Джаз под ябълковите дървета. Имаше пълно сливане между баса на Авишай и пианото на Шай, чак на моменти да се запиташ чие всъщност е комбото. Към края на 2011 се появи The Flying Sheppard – композицията на Шай Маестро посветена на дядо му, първо на една церемония, а после чак в албум, но… като негов самостоятелен дебют. Ако му обръщам специално внимание в няколко последователни предавания, не на последно място то е и заради „българската“ връзка. Не става дума само за прекрасната интерпретация на Калиманко Денко (аранжимент на Красимир Кюркчийски). В Люксембург, на един от последните им концерти заедно с Авишай, те получават подарък –

картината на Вили Бояджиева

картината на Вили Бояджиева

картина от българката Вилислава Бояджиева, която живее и работи във Великото Херцогство. Шай не само че използва картината при оформянето на албума си, но й посвещава нарочна композиция, Painting. Вили създава прекрасната анимация, която превръща видеото към парчето в неповторимо преживяване за ежедневно зареждане на изтощени умове и съзнания. А колкото до албумната версия на The Flying Sheppard, тя е едно от малкото европейски кратки пиеси, които са ме извисявали подобно на Lookin’Up на Петручани (особено след филма по Mezzo,  заснет на покрива на един небостъргач в Ню Йорк, със специално инсталирано за Петручани пиано). Съжалявам, че не съм бил в България, когато Вили с приятелите от Джаз ФМ/Кантус фирмус са представили Шай в София лайв клуб и завиждам на всички, които са били там.

Почти половин година по-рано бившият му „работодател” – Авишай Коен ми написа (както и на другите си контакти), че можем да се насладим на парче от предстоящия му албум (дуо, но с друг пианист) с ключовото за мен име Дуенде

Аvishai's duende

Аvishai’s duende

Оказва се сега, че Авишай усеща сегашния си партньор Нитай Хершковиц като сайдмена, с който най-после ще стане възможно свиренето на стандарти, което винаги го е привличало.

Албумът е близо до не-сефарадското означение на добър дух и дори се питам, дали наистина това раздвояване на един прекрасен тандем не е за добро – вместо един, два различни проекта, Шай с по-етно, Авишай с подобно, но преосмислено и в леко по-различна насока. Според Авишай, да свириш стандарти значи да ги владееш като език и да ги обичаш до степен да станат част от самия теб. Не знам дали това включва крайности като да ги приемаш като свои деца, т.е. композиции, но ми се ще да му вярвам. Защото като свири Монк (Criss Cross), свири една оригинална композиция по възможно най-оригиналния начин – в случая, с лък. Всъщност, още при съвместните му изяви с Чик Кърия, Авишай е бил убеден, че в сложни композиции като тези на Чик просто няма как контрабасистът да не ползва максимално лъка. Дори е приемал за комплимент сравнението на Чик „свириш като виолончелист”. Затова и дуендето на Авишай днес е с повече вибрато, по-класическо. Може би и защото повечето от композициите си ги създава на пиано и е много чувствителен когато други пианисти ги свирят заедно с него и ги харесват. Друг е въпросът, че понякога енергията в албума Дуенде е на границата с рока. И за финал, признанието на Авишай, че този албум се е появил на бял свят като непланирано и нечакано дете – да си го кажем направо, дете на любовта и на случайността. И това ако не е дуенде!

Advertisements
Публикувано на джаз, концерт, радио и тагнато, , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s