Clazz, продължението.

Слушайте j0609 – подкаст на Слънчев джаз+ от 9 юни, докато четете в продължение дешифриран разговора ни с Оскар Гомес – автор, продуцент, трикратен носител на Грами, член на журито на ЛатиноГрами и на Управителния съвет на SGAE (Испанското дружество за авторски права), основател и директор на мадридския фестивал за континентален и латино джаз – накратко, Clazz.

Clazz 2011 photo Jose Feito

Clazz 2011 photo Jose Feito

Джаз+ бе гост на първото и ще бъде гост на второто издание в края на юни 2012. Първият ми въпрос към него – защо чак сега се ражда подобен фестивал, при положение, че връзката на испанския и латиноамериканския джаз е нещо съвсем естествено и отдавнашно.

-Въпросът ти е труден и отговорът ми няма да се придържа към политически коректното говорене. За съжаление в Испания всичко като че ли говори за загърбване на чисто културните интереси в полза на търговските резултати. Да не говоря за масмедиите. Думата джаз предизвиква пренебрежение и досада. Не е сред приоритетите на телевизионните канали. Дай Боже, въпреки че фестивалът е закъснял да може да просъществува, защото няма да оцелеем без подкрепата на някои институции, включително и медийни. Знам какво е да се бориш за самия термин джаз – продуцент съм на истински таланти, а не на продаваемите по телевизията в разните риалити формати. Иначе голямата латиноемиграция тук ни помага в достигането до интелигентна и интересна от наша гледна точка музика без тя да отрича другата музика, призвана да задоволява определени потребности. Не искам да звуча като човек, отричащ цялата комерсиална музика – просто трябва да постигнем успешно съжителство между различните жанрове. Да не говорим, че дълги години съм бил и продуцент на комерсиална музика. Но това не значи, че не трябва да подкрепяме по-изпипаната, по-интелигентната музика.

ЛФ: Кои от твоите занимания рефлектират най-силно в подборката ти на афиша на тазгодишния фестивал? За мен например е новост включването на звезди от фламенко-джаза…

-Винаги съм твърдял, че за мен музиката не се дели, тя е една, да – добра или не – жалко е, че например регионалната мексиканска музика се прави зле и й липсва чувство, елегантност, стил. Роден съм в Хавана и обожавам всичко, което кубинската музика е дала на света, израстнах в Испания по времето на бийтълманията, от която съм част. Работил съм с толкова различни артисти като Ана Белен, Мигел Босе, с кралицата на салсата Селия Крус. Затова и нещата към които се стремя са уважение към звукозаписната индустрия и авторските права. Тя не само че не може и не трябва да изчезне – просто не може да изчезне, защото единственият начин музикалните произведения да просъществуват във времето е да бъдат записани. Да, партитурите ще съществуват, но е невъзможно всички да учат музика, за да могат да ги разчитат. Моцарт става достояние на хората най-вече след изобретяването на фонографа.

ЛФ: Всъщност продуцираният от теб албум Tropical Tribute To The Beatles е сред често програмираните от мен още след появата си в средата на 90-те!

-Това е албум, с който се гордея много. Работих го дълго, включително сонеосите – тези моменти за импровизации на салсеросите между отделните хоруси.

ЛФ: Най-силните моменти в предстоящия фестивал?

-Всяка вечер е силна. „Дуелът” на Чано Домингес с Пепе Риверо ще бъде истинска емоционална експлозия. Нестор Торес и Хорхе Пардо в първата вечер ще са много интересни с визиите си за кубинския сакс и фламенко-джаз флейтата. Втората вечер с Дейвид Мърей и Боби Мартинес също – и двамата са прекрасни североамерикански саксофонисти пълни с енергия, а в последната вечер е Сенет – един млад и многообещаващ испански крунър. Така че ни чакат 4 магически нощи.

Сlazz 2012

Сlazz 2012

ЛФ: Каква ще е формата на концертите – чух думата дуел?

-Всеки концерт е около час и след двата концерта има джем-сешън между изпълнителите. Това е различен начин на програмиране на джаз, не искам повече джазът да се свързва с тъмни пространства, където да изпъква само виртуозността, но има тенденции да се загуби спектакъла. Държа на театралната магия, сценографията, до известна степен и на сценария, присъщ на ентертеймънта. Вярвам в слънчевата страна на джаза, където експлозиите на радостта се редуват със сенките на меланхолията. Няма музика, която да вирее само на слънце или на сянка, тя трябва да може да претворява така както слънцето поражда сянката и музиката носи тишината. Такъв е животът – радост и тъга. Но ми се ще да заложа на големите отворени пространства. Сега се връщам от Хайнекен джаз фестивал в Пуерто Рико – в големия аудиториум на името на Тито Пуенте

Оскар Гомес

Оскар Гомес

3000 души слушаха джаз и пиеха бира на открито – това е страхотно. Така че, джазът трябва да излиза отвреме на време от килията си, особено, когато времето го позволява.

ЛФ: Какво би бил фестивалът без Дуенде?

-Дуендето е там – Хорхе Пардо представя новия си албум, който е във фламенко-стил. Перкусионистът му е страхотен кахонист с цигански произход. За Чано Домингес да не говорим – той е типичният латино-фламенко-джазмен. Защото като говорим за латино-джаз говорим за фюжън с кубинска музика, с бразилска музика и с танго. Астор Пиацола е страхотен джазмен и въпреки, че се асоциират с тангото, пиесите му са сред най-значимите в джаза. И в това е очарованието на джаза – способността му да надхвърли оригиналното си излъчване, което също е магично в единството на европейската строгост със свободния дух на негрите. По едно и също време това ражда в Хавана афро-кубинската музика, в Бразилия – босата и самбата, в Ню Орлийнс – джаза. Това е времето на началното освобождение на робите. Робството е тъжен факт, но дава невероятни посоки на музиката. Така че фюжънът е нещо много добро във всички сфери на живота. А, и догодина ще имаме и представител на танго-джаза, един от най-добрите.

ЛФ: Дай Боже, до скоро, благодаря още веднъж от името на слушателите на Слънчев джаз+

-Аз ти благодаря и ви прегръщам, до скоро!

Advertisements
Публикувано на музика, радио, фестивали и тагнато, , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s