Съживяването на лъва

Слушайте подкаста на Слънчев джаз+ от трети март j0303 докато четете за опитите два мартенски „празника“ да бъдат осмислени в бирен план.

В книгата си „Езикът на бирата” в главите за историята и за българските бири се спирам на предимно женските им имена, но и на историческите им референции, нерядко символизирани от лъва, присъстващ и в герба на страната. Има ли привидно противоречие между имена, завършващи на –а и съответните им лъвски лога? Едва ли, по-скоро имаме уравновесяване, още повече преди 90-те официално се говореше за пиво в среден род. Останалите български брандове в среден род са географски обусловени и логично не използват или поне не използваха до скоро същия този лъв и предпочитаха да вплитат локални символи като корабите, котвите и фаровете при Бургаско и Варненско или планински силует и конче (може би Кончето от същия масив?) при Пиринско.

Моето поколение – сегашните половинвековници си спомняме Шуменско освен с мечтан вкус, с Мадарския конник в емблемата по етикетите и капачките на т.н. „дупенца” – 0.33 л. – ниските „трътлести” бутилки, използвани и до днес от превъзходни бири в Белгия и в Германия. Лъвът както знаем лежи пронизан от копието на конника, а бирата с вода от Мадарското плато наистина си беше повод на патриотична гордост. В момента на една от малкото успешни приватизации в най-новата ни история, новите собственици на Шуменско промениха емблемата му – тогава тепърва се заговори за лога – и като че ли символично съживиха лъва и му дадоха халба в предните лапи (през 70-те лъвът само се подпираше на нея). Оттогава трите големи пивоварни компании в България си мерят лъвовете и съответните лъвски пазарни дялове. Всеки сезон е повод за надпревара най-вече на маркетинговите им отдели, рекламните им агенции, дизайнерските им студия и сравнително по-рядко на смелите пивоварски попадения. Последното при Шуменско е, че около припознатата за национален празник годишнина от Санстефанския договор махнаха халбата на лъва и му отвориха устата, показвайки агресивната страна на ожаднелите зверове. С това приликата с обикновен супермаркетен евролагер стана очевадна (вдясно е капачката на „Бомбай експорт“, сварена в Португалия за английския пазар, всяко съвпадение на визията с новия шуменски лъв е случайно и огледално).

Няма да скрия липсата си на възторг от лансираното като премиум малцово Шуменско, където вниманието бе обърнато към „най-малката бутилка на българския пазар” с мотото „свежест до последната капка”. Пивото няма очакваната плътност на подбраните специални малцове и това е логично, като се има пред вид насочеността на мини-бутилката към дамската публика. Датските собствениците на българската легенда вече бяха приложили тактиката 100% мъжка бира100% малц в съседна Турция, където тежестта бе центрирана логично към мъжката аудитория със слоугана adam gibi bira. И в двата случая става дума само за поредното редизайване на съществуващите вече тук Премиум, а в Турция Голд и неволното признание за тези, които мразят да четат дребните букви в контра-етикетите, че другите продукти на марките не са изцяло с малц, а както е прието в световните пивоварни гиганти, има добавени по-евтини заместители като царевица и ориз (най-вече на азиатските пазари). За баланс на похвалното обръщане към доброто старо (включително и стъкленото шише при апогея на РЕТ-литровките) не можем да спестим забележката за връщането на Шуменско към масовата и по-евтина pull-off капачка (с халка) – оправдано, както и малкия размер с желанието за по-масово присъствие в т.н. студен пазар – ресторанти и най-вече барове и дискотеки. Съмнявам се, че дори и дами в уважавани бирарии биха посегнали към тази неубедителна алтернатива на добрите наливни бири.

Така че е преувеличено да говорим за съживяване на лъва, дори и в светлината на отминалите псевдопразници като т.н. „освобождение” или „ден на жената”.

Advertisements
Публикувано на бира, джаз, музика и тагнато, , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s