Дон Кихот в мечтите ми

Така буквално можем да преведем заглавието на албума, който

архив Джazz+

Арканхел ще представи на 3 февруари в София лайв клуб по покана на Джаzz+. Ето подкаст на частите от интервюто, дадено за Дуенде/Слънчев джаз+, излъчени по Хоризонт arch hor в неделното обедно предаване на Жени Монева и по Радио София ars в сряда вечер при Веско Александров (частта в Слънчев джаз+ е в подкаста на предишния пост). Ето и пълния текст.

„Дон Кихот в мечтите ми” или „Сънуваният Дон Кихот” – така свободно може да се преведе последната творба на Арканхел, която ще видим на 3 февруари в София лайв клуб. Обещал ми е телефонно интервю, но вместо у дома му или на репетиции, намирам Арканхел на път. Високоскоростният влак от Севиля току-що навлиза в Ла Манча и това е повече от символично за начало на краткия ни разговор за новаторството и традиционализма във фламенкото.

ЛФ: Намираш ли в някаква степен последния ти албум като духовно продължение на спектакъла ти отпреди години с

Arcangel con Dorantes @ Malaga

Дорантес « Zambra 5.1 »? Финалът му поставя същия въпрос, с който започва сега албума ти: „защо да спорим за старото и модерното и какво бъдеще ни чака? Ако гледаш напред, а аз назад, стига да се обърнем, ще се срещнем.”

А: Фигурата на Маноло Каракол (един от първите лауреати на Конкурса за Cante jondo на Мануел де Фая и Гарсия Лорка, б.м.) е непреходна както за фламенкото, така и в пеенето ми с цялото дължимо към него уважение. Колкото до въпросната фраза, мисля, че е крайно време да престанем да си губим времето в разговори, които не водят доникъде. Това, което е безспорно – нито традицията може без иновациите, нито авангардизмът – без осмисляне на миналото.

ЛФ: Усещаш ли се променен в последните години след признанието ти, че си „рупор на нещата, които всички знаят, но никой не казва открито”.

А: И във фламенкото както в живота въобще много неща не се казват ясно. Както ти казах – традицията е тук – тя е, за да я опознаваш и уважаваш. Но и да имаме възможност да направим своята стъпка напред. За мен тенденцията в тази посока започва доста преди появата на Енрике Моренте, Пако де Лусия или Камарон. Те са по-скоро нейни знаменосци. Но Марчена (съвременник на Каракол), а и самият Каракол са не по-малки революционери пред вид контекста на епохата им. И разбира се, Лорка с поезията си – тя също е част от фламенкото.

ЛФ: Миналата година в Института Сервантес в София е гостувал поетът, чиито стихове пееш в сегашния си албум. Какво са за теб текстовете му?

А: Те носят смисъла на нещата, които искам да споделя. Освен това ми е важно с човека, пишещ специално за мен, да си импонираме достатъчно, за да можем да си пием кафето заедно. Изкуството само печели, когато съмишлениците са заедно. Опитвам се да живеч в крак с времето. Има много добри неща, но и такива ужасии, че не може да не се запиташ как е възможно да се случват при това ниво на човешкото познание. И в това е смисъла на борбата ни – да променяме ежедневието си към по-добро.

ЛФ: Наскоро определи себе си

архив Джаzz+

като Дон Кихот…

А: Той се бори за идеалите си и затова духът му е извън времето. Може да са илюзорни, но душата му се стреми към тях и затова е вечна. Така и ние трябва да сме последователни в нещата, които носят смисъл.

В този момент връзката се разпада и докато Арканхел стигне в Мадрид търся други фламенко-проекти свързани с Рицаря на Печалния образ. Оказват се по-малко, отколкото си мисля и повечето са отпреди няколко години специално за честванията на 400 годишнината на романа. Сред певците откривам спектаклите на Висенте Сото ‘Quijote Flamenco’ и на Енрике Моренте ‘¡Al fuego con los libros!’, в танца и модерния театър това са Рафаел Амарго и Ла Фура делс баус с ‘DQ, un pasajero en tránsito’ и още два-три, като последният още не е поставен.

ЛФ: Сега, когато отново се чуваме ми е интересно дали си слушал други фламенко-интерпретации на Дон Кихот?

А: Честно казано – не. Но борбеният му дух е присъщ на фламенкото, което съществува като отговор на несправедливостите в света, включително и днес.

ЛФ: В какво според теб фламенкото ни помага повече – в това да разберем света, да забравим заобикалящата ни грозотия или да се борим?

А:  Във всеки момент е различно, но принципно и в трите. От една страна е артистично-музикалното удоволствие, но то не пречи да поставяш въпроси и заедно с това да помагаш на хората да не се чувстват толкова малки и уязвими, включително и с бенефисни концерти за благотворителни каузи, с които да направум света малко по-добър.

ЛФ: Намираш ли в това фламенкото по-близко до протестния джаз от 60-те например?

А: Разбира се – основата им е сходна, както и целта – да изразиш болката и да потърсиш първо забрава, но защо не и изход.

ЛФ: Какво е за теб дуендето?

А: Не го познавам.

El Duende de Arcangel

Мисля, че тази фигурка, която никой никога не е виждал и само децата могат да я нарисуват ни извежда в това свръхестествено състояние, в което получаваш непознати до този момент усещания и образи, които завинаги се запечатват в ретината ти.

ЛФ: Само артистите ли могат да го открият?

А: Не, мисля че всеки, който е способен на вълнение. И заедно с артиста да си помогнат взаимно – за човека на сцената е много важно да усети, че е слушан.

ЛФ: Има ли значение за теб дали си пред испанска или пред непозната публика?

А: И в двата случая се чувствам добре. Става дума за различен вид усещания. Отговорността ми е различна пред хората, които разбират всяка моя дума. Но желанието да оставиш добро впечатление дори и без да си разбиран не е по-малко.

ЛФ: Определят те като различен фламенко-изпълнител. Къде в скалата на ценностите си слагаш различността?

А: Старая се фламенкото ми да носи характеристиките и на други актуални музикални стилове и форми. Затова не са ми чужди прийомите на джаза, акордите от други стилове. Това е едната страна на различността. Другата е в личното ти възприятие на традициите.

ЛФ: Страх ли те е от глобализацията, от характерната й липса на определена звучност?

А: Не, всеки има своето място и възможност да съзерцава и твори. Беше ме страх докато бях по-млад, сега съм такъв, какъвто съм и това ми стига.

ЛФ: Новите технологии влизат ли в конфликт с живия спектакъл?

А: Когато са добре използвани новите технологии ти помагат както при създаването, така и при разпространението на музиката ти. Затова като казвам, че всеки държи юздите на музиката си имам пред вид не само посоката, в която се развива, а и независимостта си на творец. От избора на тема на предстоящия ти спектакъл през избора на фотограф и снимки до намирането на най-точните хора, с които свириш. Разбира се, винаги ще има хора, които да ти помогнат да развиеш по-добре идеята си. Колкото и да е хубава тя, никой не знае всичко и не владее всичко, затова са и музикантите от групата ми. Те ми дават различните нюанси и важното е да ги оценя подобаващо.

ЛФ: А себе си? Преди време твърдеше, че не слушаш вече готовите си дискове. Не е ли по-лесно първо да ги свириш на живо и чак накрая да ги запишеш?

А: Едва ли някой обича да се слуша – нали винаги ще му се иска да промени толкова много неща, а от друга страна няма да иска да жертва вече направеното. Направеното си е направено, важното е да вървиш напред. На концерт

Arcangel&Miguel Angel Cortes @ Malaga&Sofia

усещането е различно – пресъздаваш но и успоредно с това създаваш на място. В студиото нещата са по-хладни, по-обмислени, нищо че и на двете места се опитваш да дадеш най-доброто от себе си. Иначе идеята за запис след турне е много добра, работи при други музики и със сигурност ще има успех и във фламенкото, поне аз ще го направя.

поздрав от Арканхел – Прегръщам ви всички, които слушате Дуенде и цените нашето изкуство: това значи, че фламенкото има своето място в България!

Арканхел е гост във вечерните новини в 22:30 на ТВ+ на 2.2. и в сутрешния блок на БНТ в 9:00 на 3.2.

Маса можете да си запазите на http://arcangel.jazz-plus.com/

Advertisements
Публикувано на джаз, концерт, радио, фламенко, юнеско световно наследство и тагнато, , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s