Conscious Culture?

Докато четете слушайте поредния подкаст j0107 на Слънчев джаз+ и ще се учудите на неочакваните връзки  с показаното по-долу.

Une rencontre de cultures. Forо de las culturas. Beer is Culture. Три фрази на три езика за колко ли култури? Първата е от 2004. Откриваме я на вътрешната корица на Mulatos

Omar Sosa - Mulatos

. Това е албумът на Омар Соса, кубински пианист преселил се в Испания, когото слушаме в подкаста на първия Слънчев джаз+ в 2012.

По-нататък Омар Соса пише: „празник на ритмите с ноти и цветове”. Месецът е май, градът –

Барселона. На същото място, в същия месец (датата е осми) се открива първия Форум на културите, посветен на устойчивото развитие. Акредитацията ми е чак за август. Съжалявам, че съм изпуснал Карнавалоната на Каролиньош Браун La carnavalona(три седмици след откриването), но това не е единствената причина за нерадостните ми настроения. Току-що са ми се обадили от централата на РФИ в Париж, за да ме предупредят, че радиото има ново ръководство, което не смята да залага на „културата” във филиалите си като софийския, така че да си помисля за бъдещето си като негов директор. И за капак – на територията на форума не можеш да влезеш с никакъв сандвич или

estrella especial foro 2004

бутилка внесени отвън – спонсорите и партньорите ограничават свободния избор до техните продукти. Водата и сандвичите не са ми проблем, но как да се примиря с блудкавата Естрея Дам, макар и в дизайнерска алуминиева бутилка, събрала „световната култура” в декорацията си. Това се казва устойчивост.

Години по-късно включвам бутилката в главата „От казана до халбата” на книгата си „Езикът на бирата”, където съм отделил доста страници и на темата „Бира и култура”.

победителят в конкурса beer is culture

Конкурсът на бруклинската микропивоварна Sixpoint „Бирата е култура” от миналата година и най-вече победилата графика „какъвто и да си, където и да си, каквото и да правиш – изборът е бира” ме подтикнаха да потърся примери за подобни практики в маргиналните 5%. Толкова е продукцията на микропивоварните в света на бирата. Останалото са гиганти с „устойчиво развитие” като Дам. И немаловажната подробност, че единствените бири с ръст в потреблението са т.н. „нишови“ и оттам интересът на гигантите да включват в портфолиото си подобни продукти. Също както мейджърите в музикалния бранш разпространяват няколко малки джаз, етно и/или хеви лейбъла. Търсенията ми на примери за арт-ориентирани микропивоварни се натъкнаха на стабилен взаимен интерес не само на музикални и пивоварни маргинали, а и на художествени критици-блогъри.

бира за свободни импровизатори

Започвам с оригиналната идея на филаделфийското дизайнерско студио Tuned с едноименния светъл ейл на чиито етикети е отбелязано с чертички съответната нота, която всеки може да изсвири на бутилката си, изпразнена до съответното място. Импровизациите в бара са забавна игра – всъщност терминът е същият и за „свирене” на няколко езика. И всичко зависи от индивидуалната импровизационна отдаденост.

В другата крайност

за конвенционални типове

на бирената нотация не мога да подмина една сполучлива визия събираща масова бира с поне доскорошен масов „носител” със затихващи функции и съответно – продажби.

Продължавам с една от любимите ми европейски дестинации, включително заради стремителното навлизане на бирената култура най-вече благодарение на местни нови микропивоварни. При последното ми гостуване във Валенсия един от приятелите ми журналисти и бирени колекционери и ценители ми сподели за предстоящата линия на местната

О, Йе!

In Extremis с американски светъл ейл с дикси-закваска. Au yeah! е вече в колекцията ми, а героят с банджото е в челната тройка на най-добрите испански представители на жанра.

Ако помните корицата на Joyride на Роксет няма как да не забележите освен името също така и позата на двойката и цветовата гама в етикета на бирата на New Belgium (Колорадо).

Втвърдяваме електората. В Даймънд нот (щат Вашингтон) залагат на сътрудничеството с Майкъл „Whip“

whip от queensrych със собствена бира

Уилтън от Куинсрайх за балансирания си 6% об.алк. американски ейл кръстен на него просто Whip. Подобно на тях, бандата Lair of Minotaur

evilpower пилз

и микропивоварната от Илиноис Three Floyds представят Evil Power– съответно като четвърти албум и „империал пилзнер”, мястото – Dark Lord Day Festival. По-различен е подходът на микропивоварната от Орегон с името на шумерската пивоварна богиня Нинкаси. Шрифтът на етикета определено насочва към

maiden-the-shade ейл

Айрън Мейдън в противовес на изрисуваната дамичка под дървото. При всички случаи Maiden the Shade е стабилен летен ейл с 6,8% об.алк. и седем вида хмел. За началото на следващия сезон

Слейър за гореща зима

„рецидивират” с препратка към Слейър – тъмен ейл с шест вида малц и звучното име Sleigh’r dark double alt. А във Вермънт Magic Hat с индиън пейл ейла си просто казват

бис за бирата!

“Encore” (букв.: „на бис!”).

Звукът на аналоговите синтезатори преживява не само музикантски ривайвъл – пивоварната в Ешвил (Северна Каролина) и фондацията на бащата на синтезаторите Боб Мууг

кой не обича мууг?

създават лимитираната варка Мууг ейл с характерен карамелен вкус, отговарящ според пивоваря Дъг Рили на духа на мууга, чийто фен е бил и самият той като ученик. Приходите изцяло са за интерактивни обучителни модули на фондацията.

Подобни благотворителни цели са често срещани след урагана Катрина и подобни бедствия, като освен специаните варки за възстановяването на пивоварната Дикси в Луизиана (където освен Вуду и Дикси естествено се е правила и Джаз – червена бира) другата местна пивоварна –

спасението в бутилка

Абита – пусна от 2010 “charitable pilsner” SOS – Save our Shores. 75 цента от всяка продадена бутилка отиват в нарочен фонд, като само за месеци са дарени над 255 000 долара за възстановяване обиталищата на прелетните птици. Последните месеци над 127 000 долара са разпределени като помощи на над 250 луизиански рибари, засегнати от петролния разлив на ВР. Петролни корпорации или качествена бира – изберете сами.

В микропивоварната на Метоу вали (щата Вашингтон) поддържат местната култура и най-вече летния Conscious Culture

Conscious culture

фестивал с едноименния Festive-Ale.

Летните бири в Белгия се правят в началото на сезона и традиционно са били насочени към сезонните работници във фермите, като всяка е имала и собствена рецепта така че стилът Saison е толкова многолик, колкото и някои от съвременните им етикети, най-вече този на известната пивоварна

Лулата на Магрит в оригинал "не е лула"

Dupont, взаимстван от картината на белгийската легенда на сюрреализма Рене Магрит “Ceci n’est pas une pipe”, където лулата е с променен надпис –  “Ça, c’est de la bière Belge”. И понеже 2012 в много отношение е чествана като Година на Комикса (да напомням ли, че белгийците са сред европейските „крале” на жанра и в предишен пост сте виждали последните серии с героите на бирата Цезар?), в САЩ оспорват белгийското надмощие с локални… артизанални бири. Сезонната питсбъргска бира Illustration ale

Флийнстоун без бирен корем

освен с фермерска мая се отличава с няколко комикс и анимационни герои на етикетите си, пресъздадени от местни творци, като приходите са за съответния Музей на комикса. Малко встрани, но все пак с кино-вдъхновение е лайм-бялата бира на микропивоварната от Орегон Грийн драгън Limelight. (Класиката на Чаплин е известна на български като Светлините на рампата.)

дали макропивоварните не отвръщат на удара?

Междузвездните войни са почетени в стаута на Ню Инглънд (Кънектикът) Imperial Stout Trooper. А в Джорджия микропивоварната Terrapin събира средства за възстановяване на (кинo)театъра с номерирани бутилки приканващи от етикета drink up and rock on.

Мимоходом да отбележим и етикетите в стил

а ла Рокуел

Норман Рокуел на рочестърската микропивоварна Дънди с лятната им бяла и кьолша, в стил Дюрер на Amazing Grace на калифорнийската Lost Abbay и в стил

по Дюрер

Хокусай на японския гигант Асахи

по Хокусай

, без да пропускаме шаржовете на известна немска пивоварна в стил по-скоро Брак

по-скоро Брак

отколкото Пикасо. Да не забравяме все пак истинската нефирмена ориентираност на последния в портрета на

Пикасо - Retrato de Jaume Sabartés

Хауме Сабартес с халба бира пред него. Връзката на Фрида Кало и една голяма мексиканска пивоварна ще е предмет на следващия пост и съответния му подкаст със Слънчев джаз+ от 21 януари, условно наречен „разместените икони”.

Ето и два случая на бири с дизайн вдъхновен от т.н. „контракултура“ и младежките й изражения – графитите и татуировките. В първия случай Лос Анджелиските графити издигнати до статут на стрийтарт са част от новия дизайн на местната пивоварна Ейнджъл сити. Във втория, дизайнът на т.н. Import series на Stillwater е свързан с майстор на татуировките като Lee Verzosa.

разюзданост ли?

А пивоварят Брайън се определя като вагабонтин, джипсар и сравнява деня си с този на странстващ дервиш – пардон – диджей. Използва пивоварни по цял свят, в които е „гостуващ артист” – оттам и т.н. Import series. За миналата 2011 е класиран на второ място в световната класация на нови микропивовари. Медийните му изяви са в сериозни кръгове – от Уошингтън поуст до НПР, общественото радио на САЩ. Екзистенциалните му търсения не спират – последният му ейл Екзистент е с портрет на Ницше в негатив и негов цитат: „ако дълго се вглеждаш в бездната, бездната се вглежда в теб”. Интересното в случая е първата (нецитирана в етикета) част на мисълта на Ницше: „ако се бориш с чудовища, внимавай да не станеш самият ти чудовище”. Микропивоварните Давид срещу пивоварните гиганти Голиат? По-скоро заедно в името на добрата бира.

А иначе Каролиньош Браун и Форумът на културите са си отделна тема – филмът „Чудото от Кандеал”

Milagro real!

вече е преведен на български и си заслужава именно с живото доказателство какво може културата. И какъв е смисълът на словосъчетанието Conscious Culture. В името на по-доброто бъдеще.

Публикувано на бира, кино, книга, концерт, музика, пътешествия, радио, фестивали и тагнато, , , , , . Запазване в отметки на връзката.

One Response to Conscious Culture?

  1. Pingback: Разместените икони или Brew Free or Die | Ludmiljazz's Blog

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s