Вярата, надеждата, любовта и мъдростта по Сусана Бака

Сусана, вълшебницата и Джаз+

Докато четете, слушайте подкаста от Слънчев джаз+ от Деня на София j+0917, също така и празник на Радио София.

В него „кръстници” на предаването изпълняват новите си творби. Ще оцените доколко креативността е или не е изневерила на Чик Кърия

С Чик март 1993 малко преди да каже „hi, I’m Chick Corea and you’re listening Jazz+“

, Силвен Люк, Пат Матини и доколко може да е успешен пре-прочит вместо почит към Шърли Хорн. А тук предпочитам да продължа няколко теми от предишни постове.

Къде, как и защо музикант приема да стане министър на културата? Оглеждайки се наоколо, поне два примера изпъкват в своята противоположност: един от световните символи на Гърция в черните моменти на нейната история – Мелина Меркури и „царският” псалмописец у нас. Явлението обаче има централно- и южноамерикански актуални измерения. След Жилберто Жил в Бразилия и Рубен Бладес в Панама, приятелката ни Сусана Бака от юли е министър на културата на Перу.

В серията предавания „Джаз и политика” както и в едноименната си лекция на Гом джаз-фестивал – Белгия нарочно избегнах подобни интерпретации на темата, тъй като ми се струваха непредставителни. Въпреки че в 2003 присъствах на стачните прояви на фестивала Jazz a Vienne, когато местните музиканти първо блокираха кортежа на госта на фестивала, министър Жилберто и

сн. Паскал Кобер

саботираха концерта му –  създателят на боса-новата прекъсна соловото си изпълнение на десетата минута –  и после бойкотираха собствения си труд, отказвайки да се качат на сцената с Пат Матини в предварително договорена и платена с обществени средства creation. В този случай бях ужасен до какви крайности може да стигне колективният егоизъм, стигнал до предела на безверието и безнадеждността. Чудесен анализ за френскоговорящите – тук.

Празните столове около Пат – стачка на егоизма

За осемте години минали оттогава, световната икономическа криза и развитието на цифровите технологии само обостриха отношенията. Стана ясно, че оставени на икономическа саморегулация, истинските творци и публиката с очаквания по-големи от поредния скандален туит, нямат голям избор. И той е в живия спектакъл. За него става дума и в краткия ни разговор с Жан-Мишел Жар в средата на подкаста.

Доколко тези фактори влияят на решението на творец и борец за оцеляването на традициите като Сусана?

Сусана в зала България 11.11.2007 Джаз+

Тя приема поста по няколко причини. Поради сходството на проблематиката с тукашната ще си позволя да препредам позицията й, изложена в нарочно интервю за Радио 3 на RNE по време на неотдавнащото й гостуване като изпълнител на фестивала в каталунския град Вик.

В началото Сусана говори за забравата и непознаването на собствената култура като причина за загубата на себеуважение. В момента перуанецът е горд само с храната си, но е забравил какви майстори на арфата е имало в родината му или какви празници може да покаже на децата си в провинцията, вместо да ги стимулира с почивка в Маями.

Сусана не пропуска да отбележи, че в Перу вече може да се обсъждат недостатъците, докато преди никой не им е обръщал внимание. Имам лошото чувство, че тук вървим по обратния път – поляризираната дискусия около Музея на тоталитарното изкуство само го доказва.

Но Сусана

Сусана на бис (21:15 на 11/11/07 Джаз+)

завършва с търсенията на младите. Как пее със 17000 младежи, които са дошли да споделят музика, правена от техни връстници. Те не само я свирят, а и проповядват. Дори непреводимостта на играта на думи свиря/играя и проповядвам/работя не ми пречат да я разбирам по-добре като министър-творец, без да забравям, че в основата и на двете е мистерията.

Людмил Фотев

Advertisements
Публикувано на afroperuano, босанова, бразилска музика, дипломация, концерт, музика, политика, jazz et politique, радио, фестивали и тагнато, , , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s