Ейми Уайнхаус, изгубена за джаз-превода

Докато бе жива съм попадал случайно на нейни парчета в обкръжаващата ме музикална среда, но никога не съм я търсил, нито предполагал колко би могла да бъде свързана с джаза или поне с това, което претендираме да е идеята ни за Джаз+. Признавам, основната причина бе в мен и най-вече в нежеланието ми да обръщам внимание на певици, за които водещото в медиите е скандал, дрога и какво ли не, но не и музика, освен ако не са награди. Което е големият проблем на актуалността ни – повърхностният поглед над привидностите, които продават.

EFE/Andy Rain

Липсата на професионален интерес и капацитет за разчитане какво може да се крие зад етикета, бил той Грами.
Слушам първия албум на едва 20-годишната Ейми, вече обсебена от мейджър, вложил доста в развитието й и промоцията й на най-силните (комерсиални) джаз-фестивали като Норд Сий и Монреал.

REUTERS/Luke MacGregor

Глас, който не прилича на никоя от захаросаните американски смуут-джаз звезди на същите мейджъри. Творец, включващ само една (но каква) версия на джаз-стандарт Moodys_Mood_For_Love в първия си албум с името Франк[1]. Малко намигване към Синатра, който заедно с големите джаз-диви звучат от домашния грамофон. Говори се, че баба й по майчина линия е била част от обкръжението на Рони Скот, основател на най-известния лондонски джаз-клуб. БиБиСи бързат да я обявят за Били Холидей на 21-и век, испанското национално Радио 3 по време на концертите й в Беникасим в 2007 я нарича съвременната Нина Симон и Сара Воун, а в часовете след смъртта й всички вкупом я записват в клуб 27 на отишлите си на тази възраст младежки идоли Джими, Дженис, Джим, Кърт, та чак до Митко (Воев).

Добре, но къде изчезва джазът от началните й мигове слава? Отговорът всъщност е контра-въпрос. Кой се интересува от очакванията за нов полъх в жанра, за отвъдокеански бял глас-чудо? Времето е на мюзик-айдълизация, тотален срив на продажбите на твърди носители и не на последно място, на „коректността”, макар и вече наричана с други епитети, а не с „политическа”. Но смисълът е същият. Бунтарката извън категории се оставя да я вкарат в кръг без изход. В схема, където творчеството е подчинено на софистицирания аранжимент и режисура. Където наградите не са за различност, а за да потвърждават правилото за старата слава и младите роботи. Дори и идеята за бунт е полирана като лъскавия сакс на официалното видео на Rehab, както и пръста й, клатещ се заканително в смисъла на текста „не, няма да се поправя (възстановя, изчистя)”. За да се превърне любовта й към джаз-minimal-а от оригиналното демо на I heard Love Is Blind в софтзвучност с предизвестен тъжен финал като “Love is a Losing Game”.

[1] В луксозното му издание (2008) след успеха на втория и последен неин албум са включени електро-суинг версиятa й на “‘Round Midnight” и тази от от новогодишно шоу на ‘Teach Me Tonight”. С тях ще започна и следващия „Слънчев джаз+” на 30 юли в 19:03 по Радио София.

Advertisements
Публикувано на музика, радио, фестивали и тагнато. Запазване в отметки на връзката.

3 Responses to Ейми Уайнхаус, изгубена за джаз-превода

  1. Galya каза:

    Like no other…

  2. Хей, Лю, толкова се радвам, че имам приятел, който търси живота и след смъртта…
    Може ли да публикуваме твоя прекрасен текст на нашата страница http://www.arenamedia.net ?

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s