Sea, sex and sun, но не по Генсбур

Който контролира миналото, контролира бъдещето. И сега контролиращите са от тези, които преди обещаваха светло бъдеще. Но поне не могат толкова безконтролно да налагат наглостта си. Някои от паметниците на голямата лъжа за българо-съветската дружба сполучливо бяха обобщени от Иво Инджев в неговата „Течна дружба”. Други, по-перфидни, но не по-малко зловредни с фалшивите претенции за „социален отдушник” са един от обектите на изследователските страсти на Владо „Поразяващата уста” Гаджев – както в „Джазът в България и българите в джаза 1911-1991”, така и в последната му „Седемте изкушения на Златния Орфей”. В заглавието на поста са три от тях, послужили за пролог на Владо Гаджев. Останалите ще ги откриете, докато четете.

Владо има предимствата на старата школа, опираща се на солидна документация, проверка на фактите, корупционна необремененост и същевременно прякорът му гарантира, че винаги е бил недолюбван от силните на деня – вчерашния и днешния. На представянето на книгата си в клуб Студио 5 Владо започна с важното уточнение, че максимата „за мъртвия или добро или нищо” важи само до 40-ия ден, след което става „само истината”.

Тъй като от една страна Орфей в последните години е свръхексплоатиран в пропрезидентските среди, а от друга, в годините преди Златния Орфей светът предпочита да се възхищава на снимания в Бразилия филм на Марсел Камю „Черният Орфей” и най-вече на музиката му, поставила  началото на нови пътеки в джаза и попа, ще избягвам фамилиарното обръщение „Орфея” и ще говоря от сега до края на този пост просто за „Златния…”.

Владо е от хората, които с право не се впечатляват от златните плочи, златните момичета и момчета и повечето, да не кажа почти всички от носителите на „Златния…”

Книгата му не е поменник с отдавна забравени имена, но не значи, че някое от тях липсва. Не е и похвално слово за туристическо-търговското съсловие, подкрепено и направлявано от комунистическата плутокрация и подопечните й творчески съюзи. Но не е и упражнение по стилно оплюване на всичко сделано в застойна България.

Лично за мен, едни от най-интересните и непознати факти залегнали в книгата бяха по-скоро тези извън фестивала, но предопределящи съдбата му. Знам за „Тайните архиви на Владо Гаджев” – като работехме заедно в РФИ-София той правеше чудесно едноименно предаване с никому неизвестни записи от фестивали и концертни програми. Но сега са цитирани проучвания от средата на 60-те, развиващи идеите за запълване на свободното време до такива от 2010, но се изкушавам да цитирам проф.Аксиния Джурова, на чието изследване от 1989 е посветена цяла страница от книгата. И то, защото изводите са не само за „Златния…”, но уви – валидни са с пълна сила и след края на нейната „Прогноза за развитието на художествената култура до 2010”. Преценете сами – макар и правено в ерата преди мобилните комуникации, то говори за „затвореност поради нечувствителност, неразвити потребности или страх от общуване. Общуването налага сравнения а това съдържа само по себе си опасност от подронване на монопола, на местните критерии за оценка.” Да уточнявам ли, че и подобни книги и техните автори също подронват монопола на контролиращите по Оруел?

Едва ли може да има по-синтезирана и вярна оценка, както за фестивала като отражение на стремежа ни към лайф по времето на онази жизнь, така и за сегашната носталгия по същата жизнь на бигбрадър(бой)ския ни лайф. Вижте Бай Тошо как надува тромпета

Бил, къде ли си бил тогава...

преди 50 години и погледнете афишите на най-експонираните концерти в последно време. Няма да се учудите, че лицата оттам са на протагонистите на иначе полезния поглед в класациите преди две и повече десетилетия.

Останалото ще прочетете в тази полезна и приятна книга, която може да се казва примерно и Краят на всяка игра.

Advertisements
Публикувано на джаз, книга, концерт, музика, политика, радио, фламенко и тагнато, . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s