F de Flamenco, F de Fino, F de Flor de naranjo

Докато четете това, слушайте излъченото по БНР – Радио София на 9 април от 18:15 предаване Дуенде d0409 – първа част от саундтрака към последващите текст и снимки.

Ако първите две ф-та са повече или по-малко познати тук,

Azahar

Azahar Sevilla 2011

цъфтящите портокалови дървета и опияняващият им аромат не могат да бъдат описани така лесно като фламенкото или финото от Херес или Монтия.

Седмици наред уханието е в мен, еуфорията още не отминава и интернет ме успокоява, че от древността този цвят (azahar) е бил ценен заради хипнотичния си ефект. Така без да искам съм попаднал на едно възможно обяснение как така в един и същи град (примерно Херес) се зараждат тези две не по-малко хипнотични явления: фламенкото и финото. И как така и до ден-днешен другите градове – съответно Севия и Монтия, се примиряват да споделят само едно от двете –

Museo del flamenco

Museo del flamenco - Sevilla

фламенкото и финото. Портокали в цвят има навсякъде. За мое учудване, плодовете от предишната реколта още са на съседните клони. Сигурно леко ферментирали, но при всички случаи гледката е необикновена: клони, натежали от диви портокали и до тях – вирнати към небесата нови цветчета.

Всъщност си давам сметка, че това е и част от тайната на фламенко-магията. Традиционното cante hondo и изразителните движения на тялото, подчертавани от taconeos/pies (тропане с крак) и palmas (пляскане с ръце) отдавна не са еднозначни символи на състоянието на духа, известно и като дуенде. Скат-пеенето в джаза има свой аналог във фламенкото и това са началните тирититрам-трам-трам в por alegrías. Всяко ново докосване на фламенко-артист до традиционната тема от Кадис носи нов текст, това е неговият azahar. Добавеният от перусиониста на Пако де Лусия кахон също е такъв azahar. Провокацията на Камарон в La Leyenda del tiempo, където джаз и рок елементи замъгляват преценката на фламенко-критиците не е нищо по-различно от свръхдоза azahar. Да не говорим за Енрике Моренте и синтеза му с класически оркестър и с Мистериите на Българските гласове. Или с картините на Пикасо (мисля, че Pablo de Malaga си заслужава отделен постинг).

Затова си мисля, че фламенкото не трябва да се търси на всяка цена в таблаос туристикос нито в Херес, нито в Севия. Със сигурност питието, което му съответства там няма да е това, което със сигурност ще се сервира на неприлична (както и на самия спектакъл) цена за „автентичност”. Особено след като сте гледали едни от най-добрите тук на софийска сцена. Просто си купете някое тяхно ДВД, за същите пари добавете и бутилка Тио Пепе от луксозен супермаркет и усещането няма да е по-слабо от това да сте част от туристическата атракция в Херес или в Севиля.

Разбира се, нещата имат съвсем други измерения, ако имате близък приятел, който би ви отворил вратите на някое таблао в Триана, недостъпно за чужди погледи. Или самият бранд-мениджър на Tio Pepe – Don Jose Agudo Lopez de Carrizosa да ви поведе из скришните кътчета от избите на Gonzales-Byass, където ще се докоснете до истинската тайна на финото и връзките му с най-добрите фламенкоси,

la venta del duende

la venta del duende - подписите на фламенкосите върху буре Тио Пепе

изявяващи се редовно в тези изби, част от които построени от самия Гюстав Ефел (Айфел).

А тя, за мое изумление е достатъчно съпоставима със самия azahar, съжителстващ с предишните реколти. Това е принципът на солерата – сол освен слънце, значи и земя. Така се казва редицата бъчви с най-старо фино на най-долния ред, този до земята, върху които се подреждат още няколко (поне 3) реда с все по-млади реколти, като всяка част от най-долния ред, отиваща за бутилиране се допълва със съответното количество от по-горния и така до най-горния, където се слага новата реколта. Бурната ферментация на младото вино се пресича (encabeza) с алкохол от стари реколти (изварен в конячен аламбик, 77 градуса) и се оставя да се развива под „завивка от цвят” (vela de flor). Флор, на испански арабски azzahár. Все едно слушам историята на Естрея Моренте или който и да е от младите фламенкоси, encabezado (в случая – воден) от по-възрастен родител, роднина, приятел, но оставян да се развие по своя си път, докато на свой ред encabeza следващата „реколта” фламенко-джаз/фюжън/електро и т.н.

Част 2 от звуковия пътепис е на 16 април по същото време и на същата честота, след което, заедно с поредните снимки от Venta Vargas – любимото място на Камарон и други незабравими андалуски мигове ще може да бъде проследена и тук.

Advertisements
Публикувано на azahar, вино, музика, пътешествия, радио, солера, фламенко, юнеско световно наследство и тагнато, , , , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

One Response to F de Flamenco, F de Fino, F de Flor de naranjo

  1. Блога ви е страхотен и винаги когато имам време го посещавам.Сега започвам да се интересувам по мащабно от тези неща и наистина от много фактори има които влияят на реколтата.Опитвам си да си представя гледката на едно портокалово дръвче с плодове и около него отново цвят, направо си е за снимка това.Портокалите са невероятен плод, който ни дава много витамини.Благодаря за любопитната информация и снимките, след няколко дни ще садим кайсия в градината и дано да ражда много .

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s