Да дегустираш Bitches Brew

txs to Mr Kevin Kirk

txs to Mr Kevin Kirk

Да дегустираш Bitches Brew

Слушайте подкаста на Слънчев джаз+ j+1113, докато четете!

Когато преди години реших да провокирам приятелите си с апроксимации на джаза с бирата, повечето реакции в началото бяха: „е, тук вече много си фантазираш. Джаз и уиски/коняк, да, бира и рок/футбол, да, ама чак джаз и бира, за какви ни вземаш?” След няколко аргумента, до които се стига логично, всички започнаха да се замислят. Уискито всъщност има като основни съставки тези на бирата, но без хмела. Съчетаването на съставките и кипящото им смесване на френски е известно като “brassage” – оттам пивовар е “brasseur”, а съвременната импровизирана музика, повечето течения извън класическия джаз, пак на френски се определят и като “brassage de genres” – умело съчетаване на жанрове. Пърите ми лекции на тази тема, изнесени на Gaume jazz festival през 2008

сн. Робер Юизком

и на следващата година на Jazz sous les pommiers (виж видеото долу вляво на Facebook страницата) обикновено акцентираха върху обмена на ценности между т.н. Стар и Нов Свят. Горе-долу по едно и също време родената в Европа долноферментирала бира (пилз) прекосява океана и глобализационното й нашествие съвпада с развитието на ж.п.транспорта и хладилната техника. Нещо подобно се случва с джаза, чието създаване също чудесно съвпада с появата на радиото (като еквивалент на ж.п. транспорта в комуникациите) и фонографа (като еквивалент на хладилните инсталации в съхранението). Разбира се, не всичко върви по релси или по вода. Достатъчно е събитие като Първата световна война да катализира разпространението на джаза в Европа и почти да неутрализира заради Сухия режим разпространението на бирата в САЩ. И тук вече идват speak-easy, тайните клубове, където се сервира контрабандна бира и се слуша естествено джаз. Съответно бирата бързо става елемент от джаз-танцувалната тематика, най-вече благодарение на Andrew Sisters, Glen Miller и аранжорите, превърнали чешката

Blitz-Weinhard Brewing Co.

класика Skoda Lasky  в Beer Barrel Polka/Roll Out The Barrel. Това е и едно от началните парчета, с които започвам лекциите си. Към края, като реакция на прекалената униформизация на вкуса предлагам сравнение между разцвета на микропивоварните и последователната поява на фюжъна и различните форми на уърлд-джаза. Давах си сметка, че за свикналия с блудкав поп слух е малко рязко внезапното пронизване на Bitches Brew, подобно е и с небце, привикнало на безлични индустриални бири. Не пропусках и джаз-влиянието върху микропивоварите

North Coast Brewing Co.

, отбелязвайки играта на думи с Телониъс Монк, на когото е посветена белгийския тип абатска бира Brother Thelonius.

Подготвяйки първото подобно представяне на български в рамките на Джаzz+ фестивал в София и Варна, прегледах записките си и плейлиста, защото предстоеше истинска жива импровизация на приятеля ни пианист и композитор

Pascal Neveu@Sofia Live Club

Паскал Невьо. Ровейки из мрежата за нови информации по темата, попаднах на комюнике на Сони мюзик и Догфиш – уважавана американска микропивоварна за… отбелязване на 40-та годишнина на Bitches Brеw със съответната бира. Бях на седмото небе, нещо подобно ми се бе случило само преди две години, когато един белгийски джаз-журналист ми подари произвежданата по негова идея Jazz Beer, която вече съм описал в книгата си. Повече за самата бира Bitches Brеw – в трейлърите на Discovery Channel. Там можете да проследите зараждането и реализирането на идеята, като самият филм може да се види в няколко последователни дни, започвайки от тази неделя, 21 ноември. А за всички, които и сега биха се усъмнили и резонно репликирали: „е, тук вече много си фантазираш. Чак пък да се сравняваш със Сони Мюзик и американска микропивоварна” напомням, че може да намерят потвърждение на стр. 247 от книгата ми, излязла от печат доста преди разговорите на издателите на Майлз Дейвис и калифорнийския бирен майстор. (По първоначални сметки, трябваше да е на 226, както се вижда от PDF-а jazzbeer на Цвятко Остоич, художника на книгата.) Разбира се, такива съвпадения са логични, стига да си на една дължина на вълната с хора от другия край на света. Подобно е и случайното съвпадение на излъчването на едно от парчетата от албума с информация за съответната бира по Слънчев джаз+ (13 ноември),  без да знам, че след седмица ще може да гледаме премиерата и по Discovery (21 ноември). Ако сте любопитни за вкуса на бирата, в такъв случай най-добре се доверете на блога на колегите от Националното обществено радио на САЩ.

Очаквайте новите апроксимации за нетрадиционните съставки – солта в бирата и струнния инструментариум в джаза (първо излъчване по Радио София в събота, 20 ноември от 19 до 21). Не твърдя, че Сам Каладжоне разбира български и е абониран за подкастите ми, но ако някой ден го видите по Discovery да говори за швейцарски и френски бири с цвят от сол от Геранд и за илюстрация ви пуска виолончело и кора, съвпаденията ще станат прекалени. Засега дори и в джаз-блога на NPR на САЩ, където също си играят на съчетаване на бири с джаз, още не са ги забелязали…

Advertisements
Публикувано на Discovery channel, бира, джаз, пътешествия, радио и тагнато, , , , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

2 Responses to Да дегустираш Bitches Brew

  1. Pingback: Бирата като мас-медия | Ludmiljazz's Blog

  2. Pingback: Sound Travels | Ludmiljazz's Blog

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s