За новата реколта джаз от избите на ЕСМ и още…

Чуйте я тук j+1017, докато продължавате с вербалната дегустация.

В първия уикенд на октомври Флоренция бе световна столица на виното. Вече се бях акредитирал за продължаващата изложба Vinum Nostrum. Mare Nostrum е латинското название на Средиземно море, откъдето идва както името на изложбата, така и на албума на Паоло Фрезу, Ришар Галиано и Ян Лундгрен. Но след идването на Рено Гарсия-Фонс тази година като наш гост на Джаzz+ фестивал вниманието ми по-скоро бе насочено към най-новия му албум Méditerranées. Точно така, в множествено число. И джазът (особено като е Джаzz+), и виното са колкото уникални, толкова и (почти) безкрайни множества.

Затова ми се стори съвсем нормално да продължа да търся аналогиите джаз-вино в конвенционални (предимно стъклени) и цифрови носители. Оставайки паралелите математика-музика на по-вещите от мен.

В двора на Палацо Пити бе първата дегустация от други европейски винени столици (Бордо, Риоха, Порто) и по една от всеки друг континент. Нещо като компилацията на Путумайо „Music from Wine Coutnries”, но в чаши и с истински sommeliers. Обратно на всички правила, на мига бях притеглен към Aged Tawny с надеждата да открия някое 20-25 годишно Vintage Port. Не бе подсъзнателно очакване на Крищина Бранко – до концерта й оставаха цели две седмици. Любезната Сесилия Албино от Winelands Portugal се извинява, че точно 25-годишен винтидж не са донесли и ме кани на техния винен празник в Порто догодина февруари за да го опитам. Засега ми предлага две различни 10 и 15 годишни, за които не намирам друг музикален еквивалент от новия Officium на Гарбарек с Хилиард Ансамбъл. Включването на източноправославни песнопения в последния проект на един от най-големите световни саксофонисти едва ли е в следствие на гостуването му миналата година на Джаzz+, но ефектът е като блендът на бренди с недовършилото ферментацията си вино от долината на Дуро. Захарите още не са разградени докрай в алкохол, ензимите се убиват от концентрата, виното остава едновременно силно, сладко и… сухо. Тенор-саксофонът прегръща мелодията и я възнася отвъд свода на Божия храм, оставайки посланието в думи в дълбочините на хора. Джаз и кантики? Сюблимацията не е по-различна от тази на винения дестилат в аламбика. Който в случая с отлежалото порто връща нещата при извора им. Както и музиката на Гарбарек и Хилиард Ансамбъл. И още едно уточнение. Както албумът е центриран върху песнопенията от една от първите християнизирани земи в Европа, така и изложбата започва с най-старите винени артефакти – намерени там наблизо. Сигурно се досещате, че става дума за две кавказки земи, известни у нас най-вече с „коняците“ си.

Разбира се, казвам това с ясното съзнание, че без госпъла едва ли би се стигнало до джаза от преди един век. И че пътят от горещата негърска музика (наричана от някои още и дяволска) до студения на пръв поглед скандинавец е осеян с немалко подобни откровения и стремления към Висшата справедливост (A Love Supreme на Колтрейн ми се струва доста добра илюстрация).

Но го казвам и с още по-ясното съзнание, че не случайно виното е символ на Христовата кръв и участва в не една религия като част от свещенодействието. Каталогът на изложбата в Двореца Пити затвърждава това с археологически артефакти – чашите от шумерски гробове в Ур, таблетите от 16 в. Пр.Хр. от Тел Лейлан (Шехна, Хабур). А за религиите възникнали след християнството, които също не са останали безразлични към виното, предпочитам да оставя да говори (пее) иранката Махса Вагдат в последния си диск I Vine Speil (В огледалото на виното). Вярно, тя го прави предимно извън родината си (засега в Норвегия). И още една фамилия, носеща исляма и изповядваща хедонизма на Халил Джубран (Джибран): братя Тавадрос, единият от който освен виртуоз на уд (лауд) има честта да свири със сайдмени като Патитучи-Абъркромби и ДеДжонет.

Следва продължение.

Advertisements
Публикувано на Флоренция, вино, джаз, музика, порто, религия и тагнато, , , , . Запазване в отметки на връзката.

One Response to За новата реколта джаз от избите на ЕСМ и още…

  1. Pingback: Спомени от бъдещето или (най/не)земните звуци | Ludmiljazz's Blog

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s